BİR RAMAZAN MUHASEBESİ

29 Ağustos 2015 13:52 Aybars Fırat
Okunma
1883
BİR RAMAZAN MUHASEBESİ



Her ramazan yaşadığımız bir konu ama yine de özetle dikkatlerinize sunmadanedemedim: 

a) Orucun başlama vakti ile ilgilitartışmalar:

Diyanetin bildirdiği imsak vakti ilebazı hocaların bildirdiği imsak vakti arasında neredeyse 1 saat fark vardı. BizTürk milleti ve halis Müslümanlar olarak orucumuza zarar gelmesin diye Diyaneteuyduk. Ancak hocaların da söylediği bir şey var ki çok önemli: "SizKur'an'dan daha iyi mi bileceksiniz: Kur'an'da  وكلواواشربواحتىيتبينلكمالخيطالأبيضمِنالخيطِالأسودِمِنالفجرِثمأتِمواالصيامإِلىالليلِ “Fecirden(kızıllığın olduğu taraftan) kara çizgi ak çizgiden sizce, tam ayırt edilinceyekadar yiyin için sonra orucu geceye kadar tamamlayın.” (Bakara 2/187) diyor, buayette anlatılan sabah namazı vaktidir, diyorlar.(*) Hatta teravih namazı diyebir şey yok diyenler de var. Biz bu ve buna tartışmaları her ramazandaduymaktan bıkıp usandık. Allah rızası için şu sahur vakti meselesini görüşmeküzere bir ilmî heyet toplansın. Bir yere kapansın. Konuşmaları bilmek isterizama bilmesek de önemli değil; bir karara varsınlar. O karar, ister doğru, isteryanlış, biz ona uyalım. Bu durum fitne kokan bir durum... Fitneyi değilse bilekokusunu ortadan kaldırmış olurlar. Kaldırmaz ve bu tartışmaların sürmesineizin verirlerse ben Diyanet İşler Başkanlığının samimiyetinden şüphe edeceğim.

b) Vaaz hocalarının cahilliği, lafıuzatmaları, bilimsel olmayan vaazları:

Ramazan ayında teravih için halk camilereteveccüh gösteriyor. Özellikle büyük camilerde vaaz eden hocalar da kalabalığıbulduk diye tıpkı televizyon mollaları gibi konuşmalarını sınırlayamıyorlar. Hemkonuşmaları derli toplu değil; dağınık, insicamsız, konunun çok dışınaçıkıyorlar hem de çok sündürüyorlar. Halk nasıl olsa mal, beni dinler deyipabuk sabuk konuşuyor, şahsi yaşantısından, çevresinden örnekler veriyorlar. Hâlbukibahsettiği konularda çok daha bilimsel, ilginç önemli ve sünnete dayalıörnekler var. Konuşmaları vaaz kültürümüze bile uygun düşmüyor. Konuşmalarıteravih için gelen birçok insan için yavan kalıyor. Bazı konuları öneçıkarmaları da galiba isteniyor ki bu sene Suriye'den gelenlere daha fazlaiyilik yapılması konusu sürekli işlenmek durumundaydı, bu konuyu işleyebilmekiçin zorlanıyorlar. Millete bu kepazeliğin ucunu bucağını anlatacak evsaftaolmadıkları için de ayrıca çok zayıf kalıyorlar. Bir de ezan okunmayabaşlayınca milleti ezanla baş başa bırakmak yerine konuşmaya devam etmeleri yokmu, işin tuzu biberi. Daha da vahimi ezandan yarım saat sonra bile vaazınınoktalayamamaları. Bu durumun abdestini ona göre almış yaşlıları ne hâlegetirdiğini tahmin edersiniz. Orta yaşlılar hatta gençler için bile bu birişkence. Sıcak günler, yemişsin karpuzu, ihtiyaç göreceksin. Aaa o da ne dahadeğil teravihi bitirmek, namaza bile başlayamamışsın. Tut tutabilirsen. Hocanamazdan önce bir de dua yaptırmaya kalkmaz mı…Burada televizyon mollalarınareytingler düştükçe lafı sündürmeleri söylenince nasıl telefonlara cevapverirken lafı sündürdüklerini, reytingi yükselttiklerini düşünebilirsiniz. Haunutmayalım, duanın sonunda bir de filanca cami için, falanca kurs için paratoplama duyurusu gibi işler var.

c) Müezzinler de hocalardan aşağıkalmıyor.

Teravih namazını kıldırırken salat selamve tekbirlerle kılardık eskiden. Hem cemaat uhrevi havaya girer, katılımcıolur, nefeslenir hem de huzur iklimini yaşardı. Ne olduysa son zamanlarda nedinle ne diyanetle ilgisi olmayan, alelade dünyevi mesajları ve sözleri olan,türkü mü şarkı mı makamı belli olmayan ilahi desen değil, demesen orada ne işivar diyeceğin türde bir şeyler söylüyorlar. Arap müziğinden bozma şeylerolduğunu tahmin edebilirsiniz. Son on yılda bu çok arttı. Bu ilahi müsveddeleriilahi formunun çok dışında ve benim milletimin ruhuna asla hitap etmeyenşeyler. Hele söyleyen müezzin de kendi sesini güzel bulup makamı olmayan birtarzda, bir de -gazinolarda sanatçıların yaptığı gibi- keriz attıraraksöylüyorsa yeme de yanında yat. Nerede o usulünce başlatılıp cemaate devametmesi için bırakılan tekbirlerin güzelliği, nerede bu bet sesle söylenen ucubeşey. Birçok kimse bu yüzden bu yıl evde kılmayı tercih etti. Çünkü kıldığınamaz fasit olacaktı. Haksız sayılmazlar: Son teravih namazının aralarındamüezzinin söylediği ilahimsi şey: “Kıl teravih namazını.” diyordu, hâlâ. “Günaydın!”dedim içimden. Ramazan bitmiş, teravih bitmiş, sen hâlâ millete “teravih kılilahisi” söylüyorsun... (Bu tür ilahilerin! Hacda da karşıma çıkacağınıdüşünüyorum. Aynı hocalar, müezzinler orada da var. Eğer iki ramazandıryaptığım uyarılara aldırmazlarsa gelecek ramazanda ben camiye ancak KadirGecesinde giderim. Evde kılarım daha iyi. Bu ilahiler ve ilahi solistlerikonusunda DİB kesinlikle bir düzenleme yapmalı adam gibi bir ilahi kitabı;notasıyla CD’si ile sözleriyle çıkarmalı. Öyle her elini sallayan ahıra girergibi ilahi söylemeye girmemeli. Bu konuda çalışmış da olan sanatçı Timuçin Çevikoğlu'nuDiyanet İşleri Başkanı Mehmet Görmez mutlaka dinlemeli.

d) Eh, camiler böyle olunca evdekitelevizyonlar nasıldır siz hesaplayın.

Aynı abuk sabuk hocalar, aynı makamsızilahiler -ilahi grupları-, aynı ilgisiz şiirler, ilgisiz konular, ilgisizörnekler, ilgisiz propagandalar...Bana göre bomboş geçen programlar.Seyredilecek en etkili saatlerde boşa geçirilen zamanlar.

Arkadaş, ne oluyoruz? Bu dinden benisoğutmaya mı çalışıyorsunuz? Ben ölürüm de soğumam. Dinimden dönmem. Ama yeterbu işkence. Allah rızası için milletin yakasından düşün. O sizden çok dahagüzel bir şekilde dinini yaşar ve yaşatır.

Ben kendi adıma ramazanla ilgili-şimdilik- bu notları sizinle paylaşmak istedim.
Allah Türk milletini korusun ve yüceltsin. Zira bu millet bu din için çokçalıştı. Çalışmaya da O’nun izniyle devam edecektir.



(*)
http://www.suleymaniyevakfi.org/ramazan-ve-oruc/namaz-ve-oruc-vakitleri-brsadece-muslim-olanlar-icin.html#_gecegost